Rehabilitacja po udarze: poprawa
w zakresie ogólnego funkcjonowania oraz funkcji językowych
Skuteczność treningu funkcji poznawczych w procesie rehabilitacji poudarowej została zweryfikowana w grupie blisko 100 osób, które doświadczyły udaru mózgu w nieodległej przeszłości.
Uczestnicy badania
W badaniu udział wzięły 94 osoby, które doświadczyły udaru mózgu (89% - udaru niedokrwiennego, 11% - udaru krwotocznego) w nieodległej przeszłości, w tym grupy kontrolne: grupa kontrolna aktywna - wykonująca tradycyjny trening poznawczy ("papiero-ołówek") i grupa kontrolna bierna (bez interwencji poznawczych).
Średni czas od udaru do włączenia do badania wyniósł 6 tygodni [SD 11.56]. W grupie eksperymentalnej czas od udaru wyniósł 2.1 tygodnia [SD 2.11], w grupie kontrolnej aktywnej - 13.87 [SD 15.02] tygodnia, a w grupie kontrolnej biernej - 4.5 [SD 11.99] tygodnia.
Cykl treningów
Badanie prowadzone zostało w schemacie 16 spotkań. Warunkiem wykonania post-testu i uwzględnienia w analizie badania było odbycie minimum 8 treningów.
Spotkanie 1
Diagnoza neuropsychologiczna ("pre-test")
Spotkania 2-17
Spotkania treningowe (18 spotkań, 4 x tydz.), w tym grupa eksperymentalna (trening z NeuroPlay ) oraz grupa kontrolna aktywna (tradycyjne ćwiczenia papier-ołówek).
Spotkanie 18
"post-test"
Analiza statystyczna
-
Znamienność różnic statystycznych w wynikach uzyskanych w poszczególnych testach - pomiędzy grupami badanymi, wzajemnie, a w szczególności w odniesieniu do grupy kontrolnej - została oceniona testami ANOVA/ MANOVA.
-
O istotności statystycznej wyników można wnioskować przy poprawie funkcji poznawczych (pre/ post-test; grupa eksperymentalna/ kontrolna) na poziomie p<.05, natomiast o tendencji statystycznej gdy: .05 < p < .10
Wyniki
W porównaniu w zakresie PRE-test - POST-test oraz grupa eksperymentalna - grupa kontrolna, istotną statystycznie poprawę uzyskano w zakresie:
-
Ogólnego funkcjonowania, na podstawie wyników testu MMSE (p=.0001)
-
Funkcji językowych (p=.001)
Wykorzystane w badaniu testy neuropsychologiczne
Testy i kwestionariusze wykorzystane do diagnozy przed i po treningu (pre- oraz post-test):
-
Mini- Mental State Examination, MMSE;
-
Addenbrooke Cognitive Examination-III, ACE-III;
-
Color Trails Test, CTT;
-
Testy Symbole Cyfr oraz Powtarzania Cyfr z WAIS – R (PL),
-
Komputerowe testy do badania:
uwagi, funkcji wykonawczych oraz czasu reakcji prostej (SRT);
czasu reakcji złożonej (GoNoGo);
oraz czasu reakcji złożonej z wyborem (CPT) -
Testy oceny afazji: test FAST, skala SODA
Podsumowanie
Trening z wykorzystaniem Neuroplay poprawia funkcjonowanie poznawcze osób które doświadczyły udaru mózgu, a tym samym stanowi cenne rozwiązanie w procesie neurorehabilitacji w tej grupie pacjentów.
Pozytywne efekty treningu Neuroplay w zakresie funkcji językowych oraz ogólnego funkcjonowania poznawczego pozwala stwierdzić, że rozwiązanie Neuroplay jest cennym narzędziem w procesie rehabilitacji poudarowej. W dodatku częste ograniczenia ruchowe osób w tej grupie sprawiają, że forma treningu kognitywnego niewymagająca aktywności ruchowej, a jedynie koncentracji uwagi jaką jest Neuroplay stanowi istotną przewagę nad tradycyjnym treningiem "papier-ołówek" oraz stwarza możliwość szerokiego zastosowania treningu poznawczego już na wczesnym etapie rehabilitacji po udarze.
Projekt badawczy
Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu badawczo-rozwojowego pn. "Opracowanie przenośnego medycznego rozwiązania EEG-biofeedback do treningu funkcji poznawczych w procesie rehabilitacji poudarowej” dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Działanie: 1.3 Prace B+R finansowane z udziałem funduszy kapitałowych
Poddziałanie: 1.3.1 Wsparcie projektów badawczo-rozwojowych w fazie preseed przez fundusze typu Proof of Concept - BRIdge Alfa