top of page

Rehabilitacja po udarze: poprawa
w zakresie ogólnego funkcjonowania oraz funkcji językowych

Skuteczność treningu funkcji poznawczych w procesie rehabilitacji poudarowej została zweryfikowana w grupie blisko 100 osób, które doświadczyły udaru mózgu w nieodległej przeszłości.

Pielęgniarka z pacjentem

Uczestnicy badania

W badaniu udział wzięły 94 osoby, które doświadczyły udaru mózgu (89%  - udaru niedokrwiennego, 11% - udaru krwotocznego) w nieodległej przeszłości, w tym grupy kontrolne: grupa kontrolna aktywna - wykonująca tradycyjny trening poznawczy ("papiero-ołówek") i grupa kontrolna bierna (bez interwencji poznawczych).

Średni czas od udaru do włączenia do badania wyniósł 6 tygodni [SD 11.56]. W grupie eksperymentalnej czas od udaru wyniósł 2.1 tygodnia [SD 2.11], w grupie kontrolnej aktywnej - 13.87 [SD 15.02] tygodnia, a w grupie kontrolnej biernej - 4.5 [SD 11.99] tygodnia.

Cykl treningów

Badanie prowadzone zostało w schemacie 16 spotkań. Warunkiem wykonania post-testu i uwzględnienia w analizie badania było odbycie minimum 8 treningów.

Spotkanie 1

Diagnoza neuropsychologiczna ("pre-test")

Spotkania 2-17

Spotkania treningowe (18 spotkań, 4 x tydz.), w tym grupa eksperymentalna (trening z NeuroPlay ) oraz grupa kontrolna aktywna (tradycyjne ćwiczenia papier-ołówek).

Spotkanie 18

"post-test"

Analiza statystyczna

  • Znamienność różnic statystycznych w wynikach uzyskanych w poszczególnych testach - pomiędzy grupami badanymi, wzajemnie, a w szczególności w odniesieniu do grupy kontrolnej - została oceniona testami ANOVA/ MANOVA.

  • O istotności statystycznej wyników można wnioskować przy poprawie funkcji poznawczych (pre/ post-test; grupa eksperymentalna/ kontrolna) na poziomie p<.05, natomiast o tendencji statystycznej gdy: .05 < p < .10

Wyniki

W porównaniu w zakresie PRE-test - POST-test oraz grupa eksperymentalna - grupa kontrolna, istotną statystycznie poprawę uzyskano w zakresie:
 

  • Ogólnego funkcjonowania, na podstawie wyników testu MMSE (p=.0001) 
     

  • Funkcji językowych (p=.001) 

Wykorzystane w badaniu testy neuropsychologiczne

Testy i kwestionariusze wykorzystane do diagnozy przed i po treningu (pre- oraz post-test):

  • Mini- Mental State Examination, MMSE;

  • Addenbrooke Cognitive Examination-III, ACE-III;

  • Color Trails Test, CTT;

  • Testy Symbole Cyfr oraz Powtarzania Cyfr z WAIS – R (PL),

  • Komputerowe testy do badania:
    uwagi, funkcji wykonawczych oraz czasu reakcji prostej (SRT);
    czasu reakcji złożonej (GoNoGo);
    oraz czasu reakcji złożonej z wyborem (CPT)

  • Testy oceny afazji: test FAST, skala SODA

Podsumowanie

Trening z wykorzystaniem Neuroplay poprawia funkcjonowanie poznawcze osób które doświadczyły udaru mózgu, a tym samym stanowi cenne rozwiązanie w procesie neurorehabilitacji w tej grupie pacjentów.
 

Pozytywne efekty treningu Neuroplay w zakresie funkcji językowych oraz ogólnego funkcjonowania poznawczego pozwala stwierdzić, że rozwiązanie Neuroplay jest cennym narzędziem w procesie rehabilitacji poudarowej. W dodatku częste ograniczenia ruchowe osób w tej grupie sprawiają, że forma treningu kognitywnego niewymagająca aktywności ruchowej, a jedynie koncentracji uwagi jaką jest Neuroplay stanowi istotną przewagę nad tradycyjnym treningiem "papier-ołówek" oraz stwarza możliwość szerokiego zastosowania treningu poznawczego już na wczesnym etapie rehabilitacji po udarze.

Projekt badawczy

Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu badawczo-rozwojowego pn. "Opracowanie przenośnego medycznego rozwiązania EEG-biofeedback do treningu funkcji poznawczych w procesie rehabilitacji poudarowej” dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Działanie: 1.3 Prace B+R finansowane z udziałem funduszy kapitałowych

Poddziałanie: 1.3.1 Wsparcie projektów badawczo-rozwojowych w fazie preseed przez fundusze typu Proof of Concept - BRIdge Alfa

bottom of page